Als je als camperverhuurder ook met een camper op vakantie wil dan moet je wachten tot alle huurders weer terug zijn. In oktober konden wij op vakantie. Deze hadden wij wel verdient na zo’n mooie zomer en verhuurseizoen. Onze busjes hebben weer een hoop mensen tevreden gemaakt. Bedankt voor alle leuke kaartjes die we hebben gekregen van jullie reizen en voor de reisverhalen die jullie voor ons hebben geschreven, echt tof!

Maar goed, wij wilden graag naar de zon. En waar schijnt de zon nog in november in Europa? In Italië natuurlijk! Geen jurkjes of korte broeken weer, maar wel mooi genoeg om zonder jas buiten te lopen 😄. Heerlijk leek ons dat! Vandaar dat ons plan was om met camper Joy naar Italië te gaan.  Camper Joy  hebben wij sinds het begin van 2018 en wilde na onze vele reisjes met onze retro busjes het zelf eens ervaren om met een moderne bus op pad te gaan.

We vertrokken rond de middag vanuit Nederland. De eerste dag van een camperreis maken we graag wat kilometers. Rond het avondeten kwamen wij aan in Mannheim, Duitsland. Hier hebben wij lekker een echte Duitse Bretzel gegeten en vervolgens zijn we gelijk doorgereden naar de grens van Zwitserland. De stad Basel ligt aan de Rijn en staat bekend om zijn middeleeuwse architectuur.
In Basel hebben we overnacht op een gratis camperplaats en daarna zijn we naar het centrum gegaan, vanaf waar wij stonden kwamen we direct over de Mittlere Rheinbrücke waarna we zo naar het oude centrum liepen. Na wat rondgelopen te hebben in Basel, reden we verder naar het zuiden. Omdat Zwitserland zo mooi is, zijn wij onderweg op verschillende plekken onverwachts gestopt. Om te wandelen of om even aan een meer te zitten in de middagzon.

Vanuit Bazel zijn we naar Luzern gereden dat ligt halverwege Zwiterland.  We hebben gekozen voor Luzern omdat hier de kapellbrucke te bewonderen is. Dit is een laat middeleeuwse overdekte wandelbrug van 204 meter lang. Echt heel gaaf om te zien.

Een aanrader was zeker om te zwemmen bij het Hallenbad in Lunzern. Tijdens het zwemmen, duiken en ontspannen heb je een panoramisch zicht op de Alphen Er zijn ligbedden onder het wateroppervlak zodat de bergen goed kunt aanschouwen.
Zwitserland vonden wij zelf mooi maar wel duur; uiteten en een drankje doen was prijzig en ook een camperplek vonden wij aan de dure kant voor wat je ervoor terug krijgt. Gelukkig kun je bijna overal slapen met een camper.
Vanaf Luzern zijn we naar Parma gereden. In Parma verbleven we bij Sosta campers een camperplaats op 50 meter van lidl, op ongeveer een anderhalve kilometer tot het stadcentrum. In Parma wilde we onze eerste Italiaanse pizza eten. We gingen op zoek naar de beste pizzaria van de stad. We besloten tripadvisors advies op te volgen en de pizza was ook echt heerlijk! Sharony heeft zich door het personeel laten verrassen in de keuze voor welke pizza het lekkerst is. Super aardige mensen en ontzettend behulpzaam. Niet iedereen kan altijd Engels, met wat handen en voeten werk kom je er wel!
De volgende dag hebben we bij de bakker om advies gevraagd waar hun vonden dat de lekkerste pizza was. Zei verwees ons door naar een pizzaria die niet op tripadvisor stond. Hier hebben we ook heel lekker gegeten.
Tip #1:
Neem wel fietsen mee. Zo kan je ontzettend makkelijk vanuit de camperplaats/camping fietsen naar de stad. Zo zie je nog eens wat:)
pizza in Italie uiteten camperreismet de camper naar Monteriggioni

Na Parma was het tijd voor Monteriggioni, dit is een van de best bewaarde middeleeuwse vestingplaatsen. Het werd gesticht in 1213. De burcht is geheel omringd met een stenen muur van 570 meter lang, en er staan 14 uitkijktorens. We hadden de camper bij aankomst op de parkeer plaats gezet en toen eerst eens een lekkere lunch gegeten. Met een heerlijk broodje parma ham, en andere lekkernijen.

Hier zagen wij ook het gave optreden van de fanfare, zie video.

Vervolgens doorgereden naar Sienna. Ontzettende mooie oude middeleeuwse stad, veel cultuur en moois. Zeker de moeite waard om ook langs te gaan als je met de camper naar Italië gaat. Marcel heeft hier de allerlekkerste pasta gegeten, en Sharony bestelde nog een lekker ijsje, hier smulde ze van terwijl we door de mooi uitgelichte oude stad liepen.

Camperreis 2018, Sienna in de avondMet de camper op vakantie, Gegeten bij Osteria Permalico in Sienna.Super lekkere pasta op in Italie, Siennacamperreis 2018 met camper Joy, ijsje gehaald in Sienna op het pleinSienna (Italie) in de nacht
Vervolgens wilde we weer naar een kleine stad zijn, dichtbij een meer. Via campercontact zochten we waar de camerplaatsen/campingplekken waren zo kwamen we uit bij de plaats Capodimonte, waar we wilde overnachten bij een kleine camping direct gelegen aan het meer (lago di bosena). Helaas bleek deze camping dicht te zijn. Terwijl in de app stond dat het wel open was, vermoedelijk omdat het buiten het seizoen was. wel vervelend na een lange rit. Maar dat hoort bij rondreizen op de bonnefooi. We besloten direct door te rijden naar Rome omdat de camperplaatsen daar wel 365 per jaar open zijn. We verbleven op een camperplaats. Op loopafstand van de metro. Als je er ook naar toe gaat, loop naar de overkant voor een perfect italiaans bakje koffie, dit kost je 90 cent en een cappuccino slechts 1,10. Daarna liepen we naar de supermarkt(op 100 meter), voor onze warme broodjes in de ochtend. Na ons ontbijt gingen we met de metro naar het centrum. dit was zo gepiept en daar liepen we de eerste dag van pizzatent naar ijssalon. Om daarna een muntje te gooien in de Trevifontein, (wist je trouwens dat hier vorige jaar 1,4 miljoen euro is uitgevist.
We zijn de volgende dag in het Colloseum geweest.
Sharony in het Colloseumin Rome, camperreis reisverhaal 2018
De dag daarop naar Vaticaanstad. En onze laatste dag in Rome zijn we wezen vintage shoppen in de hippe wijk, Monti.
Vintage shoppen in Italië, Rome wijk Monti

Na Rome gingen we door naar Napels. Een gezellige jonge stad. Hier hebben wij de beste pizza gegeten bij La Pizzeria Sorbillo, de ‘beste’ pizzatent van Napels. Zo stonden buiten al rijen met hongerige mensen voor het restaurant, kennelijk wilden anderen ook de beste pizza proeven.  Bij de ingang van het restaurant geef je je naam door en als deze wordt opgeroepen kan je naar binnen. En het is het wachten waard: een dunne bodem, krokante korst. Mmm..

Ook hebben we een hele dag Pompeii bezocht. Pompeii is een oude stad in Italië uit de Romeinse tijd. De stad werd onder een hoop as gevonden van de vulkaan Vesuvius. Bij de beoordelingen las je dat het ontzettend druk was en in de brandende zon geen goed idee is. Omdat wij buiten het seizoen waren hebben wij dit helemaal niet meegekregen, wij hebben ontzettend leuke dag gehad.

dit was voor Marcel het culturele hoogtepunt van de vakantie, bizar om opeens door een meer dan 2000 jaar oude stad rond te lopen.
Reisverhaal Pompei camperPas op voor de hond staat er in het mosaik geschreven.Lopen door het huis van de premier van Pompei 2018

In Pompei heb je 1 gebouw met daarin een Autogrill, waar ze patatjes verkopen. Stel dat jij daar ook gaat eten raden we de patatjes niet aan😦.

Ze verkopen bij de andere bij de andere bali koffie en koeken enz die waren lekkerder. Maar je kan eigenlijk beter zelf eten meebrengen, dat mag gewoon.

Frietjes Autogrill. Pompei

Daarna zijn we naar de zee gereden, we hadden zin in om op het strand te wandelen en de zon zien te verdwijnen in de zee. Zo gezegd zo gedaan. We zochten een camperplaats waarbij in de recensies stond dat deze het hele jaar open is. Eenmaal aangekomen gingen er net 4 campers weg. En wat bleek waren we de enige kampeerders op het hele camping terrein, we gaven de eigenaar 10 euro voor de overnachting en we kregen ze’n telefoonnummer voor als er problemen waren. En ook hij was vertrokken.

Een camping helemaal alleen is eigenlijk best wel fijn. We hebben heerlijk lang gedoucht😄 en ’s avonds lekker een spelletje gespeeld en daarna heerlijk lang geslapen.

Alleen op de camping in ItalieVW camper Joy in Italie helemaal alleen op de campingIMG_3243IMG_3202

Onze volgende bestemming was firenze oftewel Florance, deze stad staat bekend om ze’n lederwaren. We hebben de camper bij een grote supermarkt aan de rand van de stad geparkeerd en zijn  met de tram naar het centrum gereden. Bij de halte zat een Macdonalds hebben we frietjes gegeten met gesmolten kaas eroverheen.(erg machtig) We hebben daarna langs diverse winkeltjes geslenterd en zijn ook nog leren jassen wezen passen.  Maar toen Marcel hoorde wat de jas moest kosten(370 euro) heeft hij hem snel weer teruggehangen😅.

Fierenze, Italië. Stad van het soepele leerDure jas Marcel Fierenze, Italie reisverslag 2018

Milaan, stond als volgende stad op ons lijstje. Het schijnt de modestad te zijn, daar moesten we natuurlijk een keer geweest zijn. We hebben de camper geparkeerd bij een bewaakte camperplaats aan de rand van het centrum. We zijn met de trein naar het centrum geweest en hebben daar heerlijk rondgelopen. Veel straatartiesten en muzikanten. En vooral veel dure winkels, om van je geld af te komen😉. We hebben vooral geïnvesteerd in ijsjes en in lekker eten.

IMG_3532Versace Milaan, Abercromie winkels 2018

Tip #2

Net als Duitsland beschikt ook Italië over een aantal steden met milieuzones. Wij controleerde steeds via onze telefoon op de ANWB website waar de milieu zones waren. Hier mag je niet inrijden met een camper. Wij lieten de camper in deze steden gewoon op de kampeerplek staan en gingen met de fiets of OV.

Lees ook onze tips om met de camper op pad te gaan: https://campervoet.nl/tips-voor-geweldige-campervakantie/
Op de terugweg naar Nederland gingen we ongeveer op dezelfde weg weer omhoog. Wij gaan zeker terug naar Italië ❤️