Is er ooit een meer geliefde bedrijfsauto geweest dan de Volkswagen bus? Ik betwijfel het. In al zijn verschijningsvormen, van sobere bestelwagen tot de luxueus ingerichte camper, heeft de Volkswagen Type 2(om maar de officiële type benaming te hanteren) meer harten veroverd dan vergelijkbare wagens.
Het begon met een schets tijdens een werkoverleg. De schets naar het idee van Ben Pon ligt nu in het rijksmuseum.




23 april 1947, de geboorte dag van een iconische busje.
Ben Pon raakte tijdens een bezoek aan de Volkswagen fabriek in Wolfsburg op 23 april 1947 geïnspireerd door een transportwagen die men daar op het fabrieksterrein rond reed. Ze hadden een kever onderstel uitgevoerd met een vlakke laadvloer met daarop een bank en een simpel stuur. En gebruikte dit om materialen te vervoeren in en om de fabriek. Op basis daarvan tekende hij vervolgens in Minden tijdens een bespreking met de directie een eerste schets van hetgeen hij in ze hoofd had. En met die visie stond Ben Pon aan de wieg van de Volkswagen Transporter. Dit originele wagentje is nog steeds te bekijken in het Volkswagen museum in Wolfsburg.
Op 11 november 1948 werd er al melding gemaakt van de Type 29 lieferwagen (het model wat we nu kennen als Volkswagen type 2) door Dr Haesner, toenmalig hoofd van de ontwerp afdeling. Hij vroeg in een memo om extra mensen om het project verder te ontwikkelen. Het concept van Ben Pon werd zo goed ontvangen dat de eerste prototypes binnen een jaar de fabriek verlieten.
En Heinz Nordhoff, toenmalig directeur van de Volkswagen, op 12 november 1949 de eerste VW aan de pers toonde tijdens de autoshow in Genève. Dit model door iedereen die achter het stuur plaatsnam geprezen. De vakpers was enthousiast door de Volkswagen transsporter en kwam met zeer positieve berichtgeving. En dat in een tijd dat autofabrikanten slechts in staat waren veelal grove, langzame en onbetrouwbare bestelwagens te maken. Al snel Bewees Volkswagen dat de alom geprezen betrouwbaarheid van de Kever. Ook voor dit model gold- Koop een VW en blijf gevrijwaard van pech en hoge rekeningen.
Het is onduidelijk hoeveel prototypes er precies gebouwd werden. uit de archieven blijkt dat er tenminste 3 zijn gebouwd. Het eerste prototype werd op 11 maart 1949 getest en nummer 2 en 3 werden gebouwd tussen april en juni 1949. In de periode na november 1949 werd een serie van 5 preproductie wagens gebouwd, waaronder een kombi (nummer 7) en een microbus (nummer 8) deze wagens werden afgebeeld op de eerste brochure. die aan het eind van dat jaar werden uit gegeven. De eerste wagen die werd verkocht droeg chassisnummer 000014. Hij werd op 8 maart 1950 afgeleverd bij Autohaus Fleischhauer in Keulen. En verkocht aan een parfumbedrijf 4711. Volkswagen maakte dit bekend tijdens een persbericht in 1960 en voegde eraan toe dat de eerste 13 in de fabriek gebleven zijn voor testdoeleinden. De eerste bus die werd geëxporteerd kwam op 17 juli 1950 terecht bij Ben Pon te Amersfoort. Dit was een Áufstellwagen”” met chassisnummer 32 die werd afgeleverd in grondverf zodat de wagen ter plaatse in de door de klant gekozen kleur kon worden gezet. Deze wagen werd echter verkocht aan de Duitse firma Knebel te Siegen.
Tot 1953 werd een achterbumper niet standaard op elk geleverde Volkswagen bus geplaatst. Maar behoorde dit slechts tot de standaard uitrusting van de Deluxe versie. En vanaf maart 1955 werden alle types 2 uitgerust met een ventilatie systeem met instroomroosters boven de voorruit. Bussen voor dat jaar worden Barndoor genoemd (letterlijke vertaling; schuurdeur. In Nederland gebruiken ze ook de Engelse benaming) In de Volkswagen scene. Die naam kreeg de VW bus door de grote motorklep achter. In 1954 heeft Volkswagen de motorruimte verlaagd zodat de achterklep een functionele ruimte zou worden. Dit droeg nog meer bij aan de functionaliteit van het voertuig.
De productie vond tot 1956 plaats in Wolfsburg, waarna ze verhuisde naar een nieuwe fabriek in Hannover. Vanaf die tijd was de hardwerkende VW bus niet meer te stuiten. Tussen 1949 en 1967 werden er 1.833.000 exemplaren gebouwd. De productie van het model met de gedeelde vooruit werd zelfs tot 1975 in Zuid Amerika voort gezet.
Heb jij een Volkswagen busje gezien die je wilt huren of caravan op het oog en wil je de originele brochure een zien. Of heb je gewoon interesse in hoe de originele (oude) documentatie van de Volkswagen Campers er uit zagen? U kunt ze hier bekijken en zelfs downloaden!
Camper Voet heeft een grote collectie originele documenten verzameld voor geïnteresseerde en liefhebbers. In dit archief zitten 62 verschillende folders. Hiermee doen we wat terug voor onze VW community. Geniet ervan!
Keywords: archive, Volkswagen, camper, PDF, download, original, documentatie, origineel, documentation, huren, rent, handleiding, manual, Volkswagen camper huren.